Werkvormen
Volgens de ‘Van Dale’ is een werkvorm ‘een bepaalde manier van werken’.
Een werkvorm is voor ons de aanpak die je aanbiedt in een overleg of bijeenkomst om een bepaald thema en de daarbij horende inhoud aan de orde te stellen.
Werkvormen worden ingezet om een bepaald doel te bereiken met de deelnemers. Ze zijn de manier waarop je inhoud behandelt of de weg waarlangs je een proces stuurt.
Daarom ook dat je sommige werkvormen terug zal vinden onder meerdere indicatoren. De werkvorm is immers hetzelfde, maar de inhoud die wordt aangereikt is verschillend en afhankelijk van de indicator.
Werkvormen om samen met de cliënt, ouders… te doen.
- Waar staan we?
- Samen aanpak bepalen
Kennisoverdracht, brainstormen, discussiëren, beslissen…
Indicatoren:
Participatieve basishouding van de hulpverlener
Activiteiten met prentenboeken Omdat prentenboeken erg visueel zijn bieden ze tal van aanknopingspunten om creatief mee te werken. | |
Afstemmingsactiviteit: Het sollicitatiegesprek Mijn teamcoördinator geeft mij de kans om aanwezig te zijn bij de sollicitatiegesprekken waarbij we op zoek zijn naar een nieuwe collega. | |
Brainstorm vanuit verschillende perspectieven Het begrip ‘Participatieve basishouding’ is een containerbegrip dat bestaat uit verschillende elementen, die gezien vanuit verschillende perspectieven, anders worden ingevuld. M.b.v. deze werkvorm wordt zowel vanuit het perspectief van de hulpverlener als vanuit het perspectief van ouders en jongeren, betekenis gegeven aan het begrip ‘Participatieve basishouding van de hulpverlener’. Deze brainstorm geeft de hulpverlener een mogelijk aanknopingspunt om na te denken over het eigen handelen en participatief werken. Een vervolg op deze brainstorm vind je daarom terug onder de rubriek ‘Vaardigheden oefenen’. | |
Brainstorm vanuit verschillende perspectieven - werkmateriaal Zie ook: Brainstorm vanuit verschillende perspectieven | |
Creatieve Collage De werkvorm Creatieve collage laat zien en laat horen hoe iedere deelnemer aankijkt tegen het thema, hier meer bepaald ‘de ideale participatieve basishouding’. | |
Prentenboeken m.b.t. participatief werken vb: Op de eerste prent breit meester Stijn een knuffel voor zijn klas. De klas mag kiezen: wordt de knuffel een konijn of een hond, jongen of meisje? Maar dat is buiten de knuffel gerekend, want die wil zelf beslissen. | |
To Do Lijstje Tijdens vergaderingen zijn mensen geneigd om maar ‘half’ te luisteren, de aandachtspanne verslapt en informatie gaat verloren. Het to-do-lijstje geeft de luisteraars een focus. Het lijstje dwingt hen om de informatie te filteren en na te denken over de relevantie en toepassing in het eigen werk. Werkmateriaal: onderwerp ‘achterliggend kindbeeld’. | |
To Do Lijstje - Werkmateriaal Zie ook: To Do Lijstje | |
Vraag Raak Deze actieve werkvorm kenmerkt zich door een snelle uitwisseling van gedachten, standpunten, percepties en ervaringen m.b.t. het gekozen onderwerp. Als je wilt dat mensen meer te weten komen van elkaars standpunten, dan is deze werkvorm geschikt. Er worden voorbeeldvragen voorzien om rond deze indicator gedachten uit te wisselen. | |
Werken met prentenboeken Verhalen kunnen inzicht geven in: opvattingen, moreel besef, emoties, hoe de wereld in elkaar zit, taal, woordenschat… En natuurlijk kan je er gewoon plezier aan beleven! |
Naar reflectie en evaluatievormen